RehnAkademi

Navigera bland layout, sidhuvud och sidfot i Excel

Light
Senast uppdaterad 2023-11-01

Beskrivning

Lär dig navigera bland alternativen för layout, samt att infoga innehåll i sidhuvud och sidfot i din Excelfil. Detta ger en professionell och välarbetad layout.

Instruktioner

Anpassa layoutalternativ i Excel

Genom att anpassa utseendet på dina utskrifter via alternativen för layout kan du säkerställa att de ser professionella och välbearbetade ut. Det är särskilt viktigt när du delar dina Excelfiler med andra, exempelvis när du presenterar dem på möten eller infogar dem i en rapport. Genom att anpassa layouten efter innehållet kan du alltså vara säker på att filen ser snygg ut och är läsbar.

  1. Det finns tre huvudsakliga layouter i Excel. En av dem är Page layout/Sidlayout. Layouten visar hur din arbetsbok kommer se ut vid utskrift. Det är även här som du kan anpassa sådant som sidmarginaler, sidorientering och sidnumrering för att säkerställa att din Excelfil skrivs ut som du önskar. Du når sidlayout genom att klicka på den mellersta knappen, av de tre knapparna i det nedre högre hörnet. När du hovrar över knappen med musen står det Page layout/Sidlayout.
  2. Du kan även nå alternativen för utskrift via fliken View/Visa i menyn, högst upp i Excel.
  3. När du klickat på View/Visa i menyn syns knappen Page break preview/Förhandsgranska sidbrytning i menyn; klicka på den.
  4. Arbetsboken i exemplet kommer skrivas ut på två sidor. För att skriva ut arbetsboken på en sida klickar du på fliken Page layout/Sidlayout i menyn.
  5. Efter att du klickat på Page layout/Sidlayout får du tillgång till avsnittet Scale to fit/Anpassa. I det översta fältet, benämnt Width/Bredd, ändrar du alternativ i rullgardinsmenyn. Ändra från Automatic/Automatisk till 1 page/1 sida.
  6. För att uppdatera utskriftsområdet manuellt kan du istället dra och släppa de blå kantlinjerna till din önskade placering.
  7. För att ändra layouten från Portrait to landscape/Stående till liggande format klickar du på Orientation/Orientering. Knappen hittar du i menyn, under avsnittet Page setup/Utskriftsformat.
  8. Bland alternativen som syns under knappen, efter att du klickat på den, väljer du alternativet Landscape/Liggande.

Infoga innehåll i sidhuvud och sidfot i Excel

Du kan inkludera viktig information i sidhuvud och sidfot. Exempelvis titel, författare, datum och sidnummer. Det gör det enklare för mottagarna att identifiera dokumentets innehåll och att hålla ordning på sidorna.

  1. Klicka på den mellersta knappen, av de tre knapparna i det nedre högre hörnet; Page layout/Sidlayout.
  2. Vyn ger dig möjligheten att infoga eller ändra sidhuvudet och sidfoten.
  3. Klickar på sidhuvudet för att få tillgång till fliken Header och footer/Sidhuvud och sidfot i menyn. Där kan du välja dynamiska element att infoga i ditt sidhuvud eller din sidfot.
  4. I detta exempel kan du klicka i högra sidhuvudsektionen.
  5. Klicka på knappen för Page number/Sidnummer i menyn, i avsnittet Header and footer elements/Element för sidhuvud och sidfot. Det är knappen längst till vänster i avsnittet.
  6. Du kan även ställa dig i, exempelvis, den mellersta delen i sidhuvudet och ange statisk text genom att skriva direkt i fältet.
Rehngruppen

Vill du veta mer om våra produkter?

Rehngruppen är en design- och funktionsbyrå med experter i Microsofts Office-program. Vi erbjuder en komplett verktygslåda med allt från designade mallar till avancerad datavisualisering.

Vi följer våra kunder hela vägen, via utbildningar, kompetensutveckling och personlig support.

WordExcelPowerPointOutlookDesignMallarFunktionerSupportFinansiell rapportering